-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17709 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر كسي به خاطر بيماري (جراحي) نتواند ايستاده نماز بخواند و نشسته نماز بخواند، نمازش صحيح است؟

يكي از واجبات نماز (قيام) است، يعني نماز گزار بايد موقع نيت و تكبيرة الاحرام و خواندن حمد و سوره و تسبيحات اربعه ايستاده باشد. اگر به هر علتي نتواند ايستاده نماز بخواند، بايد نشسته بخواند. اگر نشسته نتوانست نماز بخواند، بايد به پهلوي راست بخوابد و جلوي بدن او به سمت قبله باشد. اگر نميتواند، به پهلوي چپ بخواند و جلوي بدن او به سمت قبله باشد.

اگر آن را هم نتوانست، به پشت بخوابد، به طوري كه كف پاهاي او رو به قبله باشد و براي ركوع و سجود با سر اشاره كند. اگر با سر نتوانست اشاره كند، به جاي ركوع و سجود چشمان خود را باز و بسته كند؛ يعني به نيت ركوع چشمان خود را ببندد و ذكر ركوع بگويد، بعد چشمان خود را باز كند؛ همين طور براي سجده.(1)

اگر بيمار با شرايط مذكور اين گونه نماز بخواند، از گردن او ساقط ميشود و ديگر لازم نيست نمازها را قضا كند.

پي نوشتها:

1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 970 و 971.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.